Na początku tego stulecia kwestie cyberbezpieczeństwa stały się jednymi z najistotniejszych tematów z jakimi obecnie się borykamy. Jeszcze kilkanaście lat temu zakupy przez internet stanowiły rzadkość, bankowość internetowa raczkowała i nie donoszono co dzień o masowych wyciekach danych z serwisów znanych serwisów. Wraz ze wzrostem świadomości, że dane przekazywane za pośrednictwem sieci powinny być zabezpieczane, rozpowszechniło się stosowanie na stronach www certyfikatów SSL, co obecnie stanowi już standard.
Czy certyfikaty SSL są współcześnie konieczne?
Obecnie większa część świadomych użytkowników internetu zanim założy konto w sklepie internetowym, wprowadzi dane do formularza kontaktowego czy dokona kupna za pomocą karty kredytowej, najpierw weryfikuje czy na pasku adresu w wyszukiwarce pojawi się specyficzna zielona kłódka. Jeśli zatem na stronie firmy, szkoły, szpitala, ubezpieczyciela, stowarzyszenia czy nawet zwykłego bloga użytkownicy wprowadzają jakiekolwiek informacje, powinna mieć ona wdrożony certyfikat SSL, który je zaszyfruje i prześle za pośrednictwem protokołu https. Certyfikaty SSL redukują znacznie ryzyko przejęcia lub zmiany danych przez nieuprawnione podmioty oraz uniemożliwiają przekierowaniu na inne, niepożądane i niebezpieczne strony www. Posiadanie certyfikatu SSL na stronie firmowej buduje wiarygodność marki, zwiększa zaufanie klientów i informuje ich o bezpieczeństwie transakcji. Jaki certyfikat wybrać? Wszystko zależy od tego ile domen i subdomen chcemy zabezpieczyć. Certyfikat SSL Wildcard chroni pojedynczy adres domeny i wszystkie jego subdomeny. Certyfikat Multi-Domain SSL umożliwia zabezpieczenie do 100 domen i subdomen. Najpopularniejszy certyfikat Positive SSL, który zabezpiecza pojedynczą domenę, zda egzamin w przypadku niewielkich stron internetowych czy prywatnych blogów. Natomiast certyfikat EV o najsilniejszym szyfrowaniu jest dedykowany dla stron korporacyjnych, branży e-commerce i organizacji pozarządowych.
Użycie certyfikatu SSL może wpłynąć na pozycję witryny
Ostatnio znaczenie certyfikatów SSL wzrosło także z innego powodu. Przeglądarka Chrome, która jest obecnie najpopularniejsza na świecie, w 2017 r. zaczęła oznaczać strony bez wdrożonego certyfikatu SSL za potencjalnie groźne dla użytkowników (w pasku adresu widnieje informacja “Niezabezpieczona”). Od tego także czasu zapewnienie bezpieczeństwa informacji wprowadzanych na stronie stało się jednym z niezwykle istotnych czynników rankingowych, który jest uwzględniany przez algorytm Google podczas obliczania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Tym samym jeśli zależy nam na zwiększeniu szans na zdobycie dobrych pozycji przez naszą witrynę, bez znaczenia czy to witryna firmowa czy blog, założenie certyfikatu SSL wydaje się wymagane.